Mededeling

Collapse
No announcement yet.

{HOW TO} Velgen schoonmaken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
    Of anders eens een demo (zon)dag, dan kan er gelijk produkten worden aangekocht
    Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
    Ja, dat zou ideaal zijn, en dat was ik ook van plan. Enige probleem is dat ik totaal geen tijd heb !
    Ik zit de komende 6 weken compleet volgeboekt !
    Ik zou nochtans héél graag bij zoiets aanwezig zijn... 't Is altijd veel beter om zo'n fijne handarbeid al doende te leren onder 't waakzaam oog van iemand met ervaring.

Deze zomer 'es? Bij iemand die 'n grote loods heeft, ofzo?

Comment

Je neemt een stuk klei. En je warmt het op in je handen door het te kneden. Door de warmte gaat het soepel worden.
      Dan maak je er een pannekoek van van ongeveer 5mm dik. Je brengt het glijmiddel aan op de velg en gaat in korte bewegingen en lichte druk over je velg. Met elke beweging over het teer zal een beetje teer in de klei komen te zitten tot ie na verloop van tijd van de velg verdwenen is.
      Wordt je klei te vuil dan herkneed je hem
      Heb je al persoonlijk ondervonden of dat ook werkt voor die bruine aanslag die sommige velgen na verloop van jaren krijgen? B.v. zoals mbman meldde dat 'ie er last van had op de S van z'n vader?

Comment

O ja, nog een vraagje : een aantal Duitse automerken hangen de wielloodjes op de buitenrand van de velg, indien mogelijk, en niet tegen de achterkant van de velgspaken aan. Je ziet ze dus hangen, en da's lelijk. Soms al vroeger, maar meestal bij de eerste bandenwissel, gaan die dingen eraf en de kerels bij de bandenboer hangen dan kleeflood aan de binnenkant van de velg, tegen de velgspaken aan. Da's een pak beter.

Maar ... soms blijft die hardnekkige lijm hangen. Als je er snel bij bent kan je met wat geduld en een beetje voorzichtige behandeling, al die plakresten eraf krijgen.

Echter, als b.v. de eerste eigenaar van die auto dat niet deed, dan bakt die kleefstof daar met de loop der jaren wat in. Verschrikkelijk moeilijk om eraf te krijgen. Enig idee hoe je dat 't beste doet?

Comment

Restanten van lijm verwijder ik met Auto glym tar remover. Maar kweet ni of da op velgen ook werkt.

Ik krijg m'n velgen (zo goed als) proper met die Wipe-It sponskes. Schitterend ding. Als je ziet hoe die janten eruit zagen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pietkonijn Bekijk Berichten
            Mss ook bijvertellen dat je best je stuk in 2 deelt, want eens hij uit je handen gelipt en op de grond valt, mag je hem wegsmijten (als de ondergrond steentjes & zand bevat )
            In twee? Je kan dat gemakkelijk in vier stukken breken/snijden.
            Met een vierde doe ik een hele wagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
              In twee? Je kan dat gemakkelijk in vier stukken breken/snijden.
              Met een vierde doe ik een hele wagen.
              Hangt af van het merk hé

Sommige merken gebruiken 1 groot stuk. Bvb Meguiars.
              Andere gebruiken 2 kleinere stukken in 1 set
              Maar in 2 is idd wel groot

Comment

Hangt af van het merk hé

Sommige merken gebruiken 1 groot stuk. Bvb Meguiars.
                Andere gebruiken 2 kleinere stukken in 1 set
                Maar in 2 is idd wel groot
                Ik doelde op de klei van Meguiars.

Comment

Yup ik deel de klei van Megs ook in 4 - al hangt het er wel vanaf welke wagen. Is het een SUV dan weet ik toch dat ik meestal alle klei ga opgebruiken (en zeker voor de relatief lage kost) dus werk ik meestal met twee stukken dan.

4 of 2 is ook handig naar de eco. kant - want als je je klei laat vallen => vuilbak. Als je hem dan gesplitst hebt, kan je nog verder werken met het andere stuk.

Comment

Oh ja vergeten te zeggen in de post hierboven - als je de overige clay-delen wil bewaren - gebruik dan iets tupperware-achtigs om ze in op te slaan en nevel daar wat quick detailer in zodat de clay niet gaat uitdrogen.

Meguiars heeft nu ook een nieuwe set dacht ik, de Smooth Surface Clay Kit met volgende items:
                    - clay bar
                    - quick detailer
                    - microvezel poetsdoek
                    - sample van de cleaner/wax

Ideaal voor als je nog een poetsdoek nodig hebt (voor de sample moet je het niet doen) MAAR de clay zit nu al in een handig doosje dus kan je misschien overwegen om de eerste maal de nieuwe kit aan te schaffen en in de toekomst enkel de quick clay detailing kit - dus enkel de clay met quick detailer en de clay kan je dan bewaren in het handige doosje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Maar ... soms blijft die hardnekkige lijm hangen. Als je er snel bij bent kan je met wat geduld en een beetje voorzichtige behandeling, al die plakresten eraf krijgen.

Echter, als b.v. de eerste eigenaar van die auto dat niet deed, dan bakt die kleefstof daar met de loop der jaren wat in. Verschrikkelijk moeilijk om eraf te krijgen. Enig idee hoe je dat 't beste doet?

Met wasbenzine ?
                      Ik denk alleen dat je er niet teveel mag van gebruiken om de lak van je velgen niet te laten 'verkleuren'

Comment

Commentaren over Menzerna Gel 7.5 Wheel & Tyre Cleaner ?

Mijn huidige bus velgenreiniger is op, dus heb nieuwe nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa Bekijk Berichten
                          Commentaren over Menzerna Gel 7.5 Wheel & Tyre Cleaner ?

Mijn huidige bus velgenreiniger is op, dus heb nieuwe nodig.
                          *kuch*kuch*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa Bekijk Berichten
                            *kuch*kuch*
                            Ik geloof niet in velgen reinigers. Warm water, autoshampoo en zo'n handschoen
                            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                              Mja ik wel, deed het ervoren ook op uw manier en da's toch wel een pak intensiever hoor. Zo'n reiniger weekt echt die aanslag los, waarna je nog steeds een handschoen (of borstel) nodig hebt, maar gaat veel vlotter.

Comment

Mja, ok. Mijn huidige velgen zijn 10 jaar oud en zien er zowieso niet heel fris meer uit. Die van de 9-3 waren gepoederlakt en daar kon je het vuil bij wijze van spreken afblazen.
                                De velgen van mijn 900 waren vrij makkelijk om te poetsen

2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                  Veel velgenreinigers zijn idd schadelijk ! Ik gebruik ze wel tijdens mijn details om velgen te restoren omdat die meestal echt vuil zijn door maanden of jaren slecht of niet gewassen te zijn !

Voor wekelijksgebruik kan je ofwel een shampoo of een ph neutrale wheelgel gebruiken. Deze is nooit schadelijk !

P21S en menzerna zijn 2 goeie voorbeelden

Het is wel niet zo dat je er opspuit en afspoelt. Je moet de gel aanbrengen en met een borsteltje inwerken.

Het resultaat met een wheelgel is wel héél goed

Comment

Velgenreinigers hebben wel degelijk nut.
                                    Remstof is ijzeroxide en dat lost op door zuur (is de simpele uitleg van iets chemisch en gecompliceerder... ).

Het meeste vuil krijg je met water en zeep weg, hardnekkig vuil met velgenreiniger, zwarte puntjes met tar remover of clay, en als het echt goor is kan je zoutzuur gebruiken. Je moet dan wel het wiel eraf halen, inborstelen, even inwerken en goed afspoelen. Zoutzuur is niet schadelijk voor rubber. Velgen mogen ook niet warm zijn en laat het spul zeker niet drogen !!!

De andere manier is mat zetten en terug spuiten...
                                    www.perfectshine.be

Comment

Hoe verwijder je 't beste de kleefrestanten van een loodstrip (om de wielen uit te balanceren)?

Foto bijgevoegd.
                                      Last edited by ; 10/06/2008, 18:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door california Bekijk Berichten
                                        ik doen da met turtlewax autoshampoo en ne keer of 2/3 per week en zeker na een lange rit direct .
                                        Auto is 3maand oud dus dan kan je het van in het begin netjes bijhouden.
                                        Bij aftermarket velgen zit er wel veel kwaliteits verschil tussen de velgen en vernislaag.

Ik heb op men vorige auto (golf 1 cabrio) 4 jaar gereden met ACE venus velgen ,winter en zomer en door pakken zout in duitsland (om de 3 weken naar ginder ook in de winter) ,natuurlijlk wel weekelijks onderhouden en na de ritten van een weekendje duitsland onmiddelijk als ik thuis kwam.
                                        De velgen heb ik na 4 jaar verkocht in nieuwstaat niets aan te zien.

Men zus heeft velgen op haren beetle en die kuist haren auto ook maniakaal en die had na jaartje ofzo al donkere puntjes ofzoiets op haar velgen die er niet afgingen.
                                        Ondertussen heeft ze wel een produkt van maquiers gevonden en heeft ze ze toch voor 95% proper gekregen en ze blinken terug mooi.

Dus ge moet wa geluk hebben denk ik ook met de kwaliteit
                                        Dat ken ik niet dat product
                                        Waar kan je dat kopen?

*edit*

Dien Poorboy's Wheel Sealant is dat een goed produkt? En blijft het lang op de velgen zitten?
                                        Volgende week komen mijn nieuwe velgjes aan vanuit Japan, en ik zou die toch redelijk goed willen beschermen tegen alle vervuiling die ze te verduren krijgen....
                                        Last edited by ; 18/05/2007, 09:16.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          Hoe verwijder je 't beste de kleefrestanten van een loodstrip (om de wielen uit te balanceren)?

Foto bijgevoegd.
                                          Ik zou eens met wasbenzine proberen. Desnoods een prop keukenpapier ofzo doordrengen ermee en op de vlek leggen zodat het kan inwerken...
                                          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Working...
                                          X